شركت آبفاي استان يزد در سالجاري

حدود 200 ميليارد ريال در بخش آب و فاضلاب هزينه كرده است

یزدفردا:مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد گفت:اين شركت در سال جاري حدود 200 ميليارد ريال جهت اجراي طرح هاي عمراني در دو بخش آب و فاضلاب هزينه كرده است.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان يزد محمدرضا محمدي با اشاره به 200 میلیارد ریال اعتبارات بخش عمرانی آبفای یزد در سال جاري ، گفت: بخش زيادي از این اعتبارات در دو بخش ملی و استاني بوده كه طرح هاي ملي آن هشت طرح شامل آبرسانی به 9 شهر استان از خط آب انتقالی با اعتباري بالغ بر اعتبار 72 ميليارد ريال بوده است.
وي با اشاره به آبرساني به 9 شهر در استان يزد افزود:پروژه خط انتقال آب به شهر مهريز در حال اجراست و انتقال آب به شهرهاي زارچ،تفت،اشكذر و بافق تكميل و به بهره برداري رسيده،آبرساني به شهر بهاباد مطالعه فاز دوم آن رو به اتمام است و خريد لوله هاي آن در اوايل سال 89 انجام مي شود آبرساني به ندوشن مطالعه فاز دوم آن رو به اتمام است و آبرساني به خضرآباد در حال مطالعه فاز اول و آبرساني مجموعه رستاق هم در حال اجراست كه آبرساني به اين 9 شهر، هفت شهر توسط شركت آب و فاضلاب ، آبرساني به شهر تفت توسط آب منطقه اي و مجموعه رستاق هم توسط شركت آب و فاضلاب روستايي در حال اجراء مي باشند.
وي با اشاره به چهار پروژه اجرايي در بخش فاضلاب در استان يزد اضافه كرد: در سال جاري طرح هاي اجرايي فاضلاب در شهر يزد با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد ريال در ميبد 4/14 ميليارد ريال در اردكان4/14 در شهر تفت هم 4/14 ميليارد ريال كه در مجموع در بخش فاضلاب2/73 ميليارد ريال هزينه شده و در مجموع اعتبارات ملي در بخش آب و فاضلاب 2/145 ميليارد ريال اعتبار داشته است.
محمدي افزود: یک مورد طرح مطالعاتی فاضلاب نیز در شهر ابرکوه با اعتباری معادل 600 میلیون ریال در حال اجراست كه مطالعه فاز دوم اين شهر در حال پیگیری است و امیدواریم از طریق کمیسیون ماده 32 ،اعتباري هم به این طرح اختصاص یابد.
محمدی در ادامه مجموع اعتبارات استاني پرداخت شده به آبفاي استان يزد را 4/53 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: این اعتبارات در پنج پروژه هزینه شده که از مهمترین آنها بازسازی شبکه آبرسانی در 18 شهر استان با اعتبار 6/12 میلیارد ریال، آبرسانی به شهرهای استان با مجموع اعتبار 5/19 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی سفر مقام معظم رهبری، و اجرای طرح های آبرسانی به شهرهای کوچک استان در دو بخش ساخت مخزن و ایجاد چاه و تأسیسات كه مجموع اعتبارت آن 3/21 میلیارد ریال، بوده است.
وي همچنین عمده پروژه های تكميل شده و بهره برداری قرار گرفته سال جاري با عنایت به اعتبارات همان سال و سال های قبل از آن، به شش پروژه آبرسانی با مجموع اعتبار 8/110 میليارد ریال اشاره کرد و گفت: این طرح ها شامل پروژه های آبرسانی به شهر نیر با 8/16 میلیارد ریال، آبرسانی به شهر هرات از دشت خوانسار با 23 میلیارد ریال، آبرسانی به طبس از چاه های دیهشک با 5/17 میلیارد ریال، آبرسانی به شهر بافق از خط آب انتقالی به استان یزد با سرمایه گذاری 21 میلیارد ریال و همچنین آبرسانی به شهرهای اشکذر و زارچ به ترتیب با اعتبار 11 و 13 میلیارد ریال بوده و مخزن 10 هزار متر مکعبی شهر میبد نیز با سرمایه گذاری 5/8 میلیارد ریال در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.
مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد تامين آب بهداشتي و سالم را به عنوان یکی از اولویت های اصلي این شرکت برشمرد و اظهار نمود: این شرکت ضمن استفاده از کلر به صورت گاز و مایع برای گندزدایی آب مصرفی شهروندان به دنبال روش های جدید و با تکنولوژی روز دنیا بوده که در این راستا برای نخستین مرتبه، سیستم الکترولیز مستقیم نمک طعام و تولید آب ژاول و گاز کلر را با اعتباری معادل 500 میلیون ریال به صورت پایلوت در شهرستان مهریز اجرا نموده است.
محمدی بيان داشت: متاسفانه هزینه ی بالای نگهداری از شبکه های آبرسانی و تاسیسات آن، یکی از نگرانی های شرکت های آب و فاضلاب است به طوری که این شرکت ها براساس قانون، از بدو تاسيس تاکنون از منابع عمومي دولت در بخش هزينه هاي جاري، اعتباري دريافت نمي کنند و لذا بايست در قالب يک نهاد عمومي غير انتفاعي هزينه هاي جاري خود را از محل در آمدهاي حاصل از فروش آب ، دفع و تصفيه فاضلاب تامين كند.
وي در آمد خالص شرکت آب فاضلاب استان در سال گذشته را 83 ميليارد ريال ذکر نمود و گفت: این در حالیست که در همين مدت 155 ميليارد ريال هزينه شده و لذا 72 ميليارد ريال ضرر متحمل شده ایم و هدفمند کردن یارانه ها و واقعي شدن نرخ آب بها راهگشای مشكلات و تداوم بخش شركت هاي آبفا در ارائه خدمات مناسب به شهروندان است.
مدیر عامل آبفای استان یزد در خصوص میزان صرفه جو بودن یزدی ها در سال اصلاح الگوی مصرف، گفت: خوشبختانه در هشت ماه نخست امسال 80 درصد یزدیها در بخش مصارف خانگی مطابق با الگوی مصرف عمل کرده اند و در مجموع در همه شهرها هم در بخش مشتركين خانگي به نرخ ثابت بین 4 تا 6 درصد کاهش مصرف را در این مدت شاهد بوده ایم.
وی با بیان این که تنها 8 درصد آب مصرفی استان به بخش صنعت تعلق می گیرد، افزود: در این بخش نیز حدود 40 درصد کاهش مصرف وجود داشته که عمده دلیل آن، کاهش حجم تولیدات بوده است.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا